شب بلدا و مراسم های شب یلدا و شب چله در ایران

اینترنت گردی و وبگردی ؛ جدیدترین اخبار روز اینترنت را از این وب سایت دنبال کنید

شب بلدا و مراسم های شب یلدا و شب چله در ایران

۷۶۸ بازديد

شب یلدا و مراسم های شب چله و شب یلدا در مناطق مختلف ایران

شب یلدا و مراسم های شب یلدا و شب چله در ایران


تا بحال فکر کرده اید اسم یلدا از کجا بر اسم این شب خاطره انگیز گذاشته شده است ؟

زبان قدیمی مسیحیان سریانی بود و کلمه یلدا از همان واژه های سریانی است که به معنی به وجود آمدن و تولد است .این کلمه سریانی از طریق رومیان باستان که به ایران آمده اند به زبان ایرانیان باستان وارد شده است .
شب یلدا تاریکترین و بلندترین شب سال را دارد و با دورهم نشستن خانواده ها این شب را زنده نگه میدارند و هر سال به عظمت و زیبایی این شب عزیز افزوده میشود .
یکی از قدیمی ترین سنت های ایرانیان شب یلداست و این شب فرخنده بهانه ای برای تمام مردم برای جمع شدن و لذت بردن از غذاها و خوراکی های جدید و سنتی است . از حسنه ترین اعمال شب یلدا سر زدن به پدر و مادر است .

رسوم شب یلدا

به طور عمومی در ایران در شب یلدا رسم و سنت های زیادی از قبیل روشن کردن آتش ، دورهمی های خانوادگی ، خوردن انواع خوراکی ها و میوه هایی نظیر هندوانه و انار و آجیل هایی نظیر پسته و بادام و شیرینی ها است .از دیگر این رسومات قصه گفتن بزرگان خانواده و خواندن فال حافظ و اشعار آن است ، همچنین خواندن شاهنامه یکی دیگر از رسم های ما ایرانیان است که جذابیت آن با طرز خواندن شاهنامه به صورت نقالی دوچندان میشود .
تزئین سفره شب یلدا
سفره های شب یلدا با خوراکی های متنوع و میوه هایی نظیر انار و هندوانه و آجیل های مانند مغز پسته و بادم است که هر خانواده ای به سلیقه خود آن را به بهترین شکل تزئین میکند ، انار میوه ای دانه دار است که به خاطر دانه های زیاد آنرا نماد برکت و باروری میدانند و هندوانه هم به دلیل اینکه یادآور تابستان و گرمای آن است در سفره های شب یلدا از ان استفاده میشود همچنین هندوانه مظهر خورشید است .برخی نیز از میوه هایی نظیر پرتغال ، سیب ، خرمالو ، کیوی ، کدوتنبل و لبو هم استفاده میکنند .
رسم های خاص شب یلدا در شهرهای مختلف ایران

شب یلدا آذربایجان شرقی و غربی
تبریزی ها خشیل را خوب میشناسند از خوراکی های مهم تبریز در شب یلدا خشیل است که از بلغور گندم ، آرد ، کره و عسل درست میشود .
همچنین بردن خوانچه های پرزرق و برق و میوه هایی نظیر هندوانه به خانواده عروس از دیگر رسم های آذربایجانی ها است .
تصویر زیر عکس خشیل است که امیدوارم دهنتون آب نیفته !!! شب یلدا در تبریز هم با شیرینی های خاصی جشن گرفته میشود

شب یلدا در تبریز

شب یلدا در اصفهان

اصفهانی ها یک باور ویژه دارند که به نظر انها شب چله دوتاست یکی چله بزرگ و دیگری چله کوچک که چله بزرگ از تاریخ اول دی ماه تا تاریخ دهم بهمن است و چله کوچک از دهم بهمن تا آخر این ماه است .
در اصفهان رسم مخصوصی که وجود دارد پهن کردن رخت خواب ها و لباس ها در هوای آزاد است که به نوعی به خوش امدگی به شب چله معروف است .

مراسم شب یلدا
شب یلدا در قزوین
قزوین نیز مانند استان های دیگر رسوم ویژه خود را دارد .
از خوراکی های مورد استفاده در شب یلدا در قزوین انارپلو است که از انار ، برنج ، سینه مرغ ، خلال پسته ، چوب دارچین ، نمک و فلفل سیاه ، زعفران دم کرده و گشنیز درست میشود .
خوراکی دیگری که در قزوین در شب یلدا رایج است سبزی پلو با ماهی میباشد که بعد از آن خوردن میوه هایی نظیر انار هندوانه و آجیل های نظیر تخمه ، انجیر خشک  و سایر آجیل ها در این شهر رواج دارد .

شب یلدا در قزوین

شب یلدا در کردستان 
در کردستان شب چله را " شه وی چله " میخوانند و از خوراکی های کردستان در این شب سنگگ و دلمه میباشد

شب یلدا در شیراز
سفره های شیرازی ها در شب یلدا رنگین تر و پر زرق و برق تر از سال های قبل میشود . خواندن اشعار حافظ از رسومات قدیمی شهر شیراز است .
خوراکی کلم پلو در شب یلدا در شیراز رواج دارد . همچنین خوردن مرکبات و هندوانه و رنگینک و خرما در شیراز مرسوم هست . در زیر تصویر کلم پلو را میتوانید مشاهده کنید که در تهیه آن از سبزی های مخصوص کلم پلو نظیر تره ، ترخان ، شوید و ریجان استفاده میشود .

شب یلدا در شیراز با کلم پلو

شب یلدا در گیلان و مازندارن

در مازندران گوش دادن به قصه های بزرگان مرسوم هست و از میوه و خوراکی های نظیر انار هندوانه و ازگیل استفاده میکنند . خواندن اشعار فردوسی نیز از رسوم دیگر شهر مازندران در شب یلداست .
در گیلان نیز از خوراکی مخصوصی به نام آوکونوس استفاده میکنند که در زیر تصویر آنرا مشاهده میکنید

شب یلدا در گیلان و آوکونوس
امروزه از دیگر تنقلات و خوردنی هایی نظیر پشمک نیز در سفره های شب یلدا استفاده میکنند
دوستان عزیز از هر شهری هستید مارا از نظرات خودتان بهره مند سازید و از آداب و رسوم شهرتان در شب یلدا در این پست کامنت بذارید

تزئین سفره شب یلدا




تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.